“Nog meer dan in veel andere projecten moesten we enkele stappen vooruitdenken”
Een gevel van om en bij de 90 meter lang, op een meterhoge sokkel, metgrote raampartijen en twee betonnen luifels op de hoeken. Benadrukken datde nieuwe showroom van Decocars een echte eyecatcher is, lijkt overbodig.Een voormalig maïsveld ruimde plaats voor de indrukwekkende nieuwbouw.Aan de achterkant van de grote showroom is een ruime werkplaats ingericht.De bovenverdieping is voorbehouden voor de gezinswoning van zaakvoerdersDries De Cock en Emmely Seurynck.Prefab met oog voor detailBeeuwsaert Construct speelde met dit project een thuismatch in het eigenLedegem.
Nauwgezette voorbereidingen en de doordachte productie van“Nog meer dan inveel andere projectenmoesten we enkelestappen vooruitdenken”de prefabbetonelementen vormden de stevige fundamenten voor het bouwtraject. “Nog meer dan in veel andere projecten moesten we enkele stappenvooruitdenken. Als garagist is de bouwheer erg praktisch ingesteld. Het wasdus een kwestie van anticiperen op zaken zoals het ruimtegebruik en deinstallatie van het materiaal. Uitsparingen voor hefbruggen, de smeerputmet sleuven voor de remtestbank …: het zijn maar enkele van de velevoorbeelden”, licht projectleider Michael Lemaire toe.
Goede communicatie met de architect, precieze opvolging van de plannen en een gedetailleerde productie waren cruciaal. In een prefab verhaal is het namelijk de bedoeling dat er geen aanpassingen meer nodig zijn op de werf. Ter plaatse leidde projectcoördinator Mathias Despriet alles mee in goede banen. “Op sommige momenten was het weliswaar pittig, vooral om de verschillende planningen op elkaar af te stemmen. Maar alles is zondernoemenswaardige problemen verlopen”, vertelt hij. Logistieke uitdaging. Een open veld langs een belangrijke invalsweg.
Dat lijkt het gedroomde scenario om als aannemer aan de slag te gaan. Toch was het een stukcomplexer dan dat. Om de overlast voor de omwonenden zo minimaalmogelijk te houden, maakte stad Roeselare een circulatieplan op voor het werfverkeer. De inrit bevond zich aan de voorzijde van het perceel en de uitrit aan de achterzijde – goed 300 meter verderop. Michael Despriet: “Om toch een maximale doorstroming van het werfverkeer te kunnen verzekeren, maakten we een soort lus rond de gevels van het gebouw. Een route waarlangs de aanvoer van materialen en machinerie tijdens het volledige bouwproces kon blijven doorgaan. ”Enkel bij het plaatsen van de grote glaspartijen aan de voorgevel van de showroom ondervonden we nog wat moeilijkheden”, vult Despriet aan. “De vrachtwagen versperde daar langere tijd de weg, waardoor andere aannemers en leveranciers niet konden passeren. Een dubbele werfweg creëren was onmogelijk. Er liep een leiding van Air Liquide naast de werf, die de uitbreiding van de aanrijzone beperkte.
Dat losten we op via een doordachte en proactieve planning. Alle materialen die we gedurende die periode nodig hadden aan de achterzijde van het gebouw lieten we voordien leveren, zodat alle onderaannemers zonder problemen konden blijven doorwerken – en dus ook zonder vertraging op de bouwplanning. ”Ondertussen heeft het team van Decocars er zijn intrek genomen, samen met het wagenpark.
Al meer dan dertig jaar is Holvoet Gebroeders gespecialiseerd in hoogstaande interieurafwerkingen en maatwerk. Ook bij Decocars in Oekene liet het zijn expertise gelden. Na de ruwbouwfase verzorgde het interieurbedrijf uit Ingelmunster de coördinatie en opvolging van de verdere afwerking. Van chape tot meubilair. “We installeerden keramische vloeren, glazen wanden, plafonds, brandwerende binnendeuren, maatmeubilair, enzovoort”, lichtprojectleider Frederick Cornillie toe. “En daar zat hier en daar toch een uitdaging bij. Zo was de uitvoeringstermijn best pittig, maar dat maakt het spannend en leuk.”Op technisch vlak kwam het team van Holvoet Gebroeders niet voor verrassingen te staan. De afwerkingsgraad en zin voor detailzijn een standaardservice. “In combinatie met de strakke timing leverde dat hier en daar toch eens moeilijkheden op”, vertelt Frederick. “We installeerden bijvoorbeeld akoestische glazenwanden om toonzaal en kantoren te scheiden. Die wanden moesten aansluiten op het maatmeubilair. Dat is een hele uitdaging wanneer je in tijdnood zit. Ge