De bouw – sector voor powerladies
Het totaal aantal werknemers in de bouw en installatie nam tussen 2018 en 2023 met 4,1% toe, terwijl het totaal aantal vrouwelijke werknemers in de sector tijdens diezelfde periode een groei kende van maar liefst 22%. In 2023 was 10,2% van alle werknemers aan de slag in de bouw- en installatiesector een vrouw. In 2018 bedroeg dat aandeel nog maar 8,7%. De bouw en installatie is de sector die tussen 2018 en 2023 de sterkte stijging kende van het aantal vrouwelijke werknemers. In de dienstensector en in de industrie nam hun aantal tijdens diezelfde periode met 6,6% toe, in de landbouw bedroeg de groei 12,1%.
Opvallend is wel dat vrouwen in de bouw hoofdzakelijk bediendejobs uitvoeren, hun aandeel bedraagt daar al 36,2%. Dat heeft voor een groot stuk te maken met het feit dat er in de bouw de laatste jaren steeds meer functies bijkomen in de administratie, de verkoop, de marketing en de communicatie, samen met het groeiend belang van technische en juridische functies.
Bij de arbeiders zijn de vrouwen voor 1,2% vertegenwoordigd en verloopt hun toename ook langzamer. Dat aantal blijft aan de lage kant, maar dat zien we ook in de ons omringende landen. In het Verenigd Koninkrijk bedraagt hun aandeel 1%, in Frankrijk en Duitsland loopt dat bescheiden op tot 1,6%. Enkel in Nederland is de situatie iets beter: daar is iets minder dan 2% van de bouwarbeiders een vrouw.
“De bouw is al lang niet meer enkel baksteen en beton, maar maakt ook gebruik van allerlei technologie. We zijn een pak moderner, technischer, maar ook veiliger en minder zwaar geworden. We bieden zeer diverse functies, zowel bij de arbeiders als de bedienden. Meer dan ooit biedt de bouw- en installatiesector dus kansen aan vrouwen die op zoek zijn naar een uitdagende en maatschappelijke relevante sector”, benadrukken Christine Lhoste, directeur-generaal van Embuild, en Caroline Deiteren, directeur-generaal van Embuild Vlaanderen.
Nu is het volgens Embuild vooral aan de sector om vrouwen verder te overtuigen van de kwaliteiten van een job in de bouw- en installatiesector. Dat zal de bouwfederatie doen in zijn regionale wervingscampagnes, zoals Toekomstbouwers en #Werfze van Embuild Vlaanderen, en in de imagocampagne ‘De Bouw Kijkt Verder’ die samen met alle sociale partners van de bouw werd opgezet.